miercuri, 23 noiembrie 2011

Tentativa de emitere a sunetului "R"

Printre exercitiile de emitere a sunetului "R" se enumara:
1. Tropaitul calului - plescaind limba de cerul gurii
2. Motorasul - cu degetul pe buza de jos in timp ce suflam aer
- vibrarea buzelor scotand aer
- vibrarea buzelor cu limba intre ele
3. Pozitionarea varfului limbii - pe cerul gurii
- pe buza de sus, avand gura deschisa
4. Scoaterea si bagarea limbii in gura foarte repede - pisica bea lapte
5. Repetarea rapida, de mai multe ori a consoanelor "T", "D"
6. Repetarea dupa parinte/terapeut a silabelor "bra, bre, bri, bro, bru.."; copilul avand o mana sub barba parintelui pentru a simti vibratia, iar parintele miscand usor mana sub barbia copilului pentru a stimula vibrarea.

Lucrand cu un copil care refuza de obicei sa lucreze daca motivatia nu este suficient de puternica, dar care in acelasi timp negociaza foarte mult pentru a-si primi recompensa pentru foarte putin efort depus, eu ii solicitam:
Eu:"Spune: tdtdtdtd"
El:"td"
Eu:"Mai spune: tdtdtd"
El:"td. Da-mi o carte (care trebuia sa contina un animal)"
Eu:"Spui de mai multe ori si iti dau. Uite: tdtdtd" Si asteptam sa repete...
El:"Mie imi plac pestii!" zambind si asteptand reactia pentru ca nu a facut ce ii solicitasem. Evident hohote de ras.

Concluzia: a invatat cum sa ignore adultii intr-un mod simpatic. Dar asta nu inseamna ca a scapat. :)

miercuri, 16 noiembrie 2011

Mai spune o data

Astazi vorbeam cu bona unui copil, el fiind de fata, dar in teorie fiind neatent la discutia noastra.
Eu: "Stii ca aseara si-a facut temele cu mami... si a scris foarte frumos pentru ca este destept..."
Copilul: "Mai spune o data."
Eu: "Ce anume?"
Copilul: "Ca sunt destept."

duminică, 13 noiembrie 2011

Ghid de bază pentru părinţi pentru a îmbunătăţi sentimentele faţă de sine ale copilului lor

In urma cu putin timp am avut concediu. Intrucat nu am lucrat cu copii am citit despre copii si simt nevoia sa impartasesc cate ceva:

1.Ascultă, recunoaşte şi acceptă sentimentele copilului.

2.Tratează-l cu respect, acceptă-l aşa cum este.

3.Laudă-l pentru ceva anume, punctat.

4.Fii cinstit cu el.

5.Utilizează mesaje cu “EU” decât mesaje cu “TU”. De ex: “Eu sunt deranjat de zgomotul casetofonului tău” decât “Tu eşti aşa de zgomotos”.

6.Fii specific în critici, mai degrabă decât să spui “Tu întodeauna…” sau “Tu niciodată…”

7.Aşa cum el are nevoie de consecvenţă, reguli şi control, el are nevoie urgent de spaţiu în viaţa sa pentru a învăţa cum să-şi conducă viaţa. Dă-i responsabilităţi, independenţă şi libertatea de a face alegeri.

8.Implică-l în rezolvarea de probleme, luarea de decizii relativ la propia lui viaţă. Respectă-i sentimentele, nevoile, sugestiile, dorinţele.

9.Permite-i să experimenteze, să-şi urmeze propiile interese, să fie creativ sau nu.

10.Aminteşte-ţi unicul principiu: El este minunat şi unic în propia sa unicitate.

11.Fii un bun model- gândeşte bine despre tine însuţi, fă lucruri pentru tine însuţi.

12.Realizează că este bine să se aprecieze pe sine.

13.Ia-l în serios, acceptă!
(Elena Vladislav)

sâmbătă, 5 noiembrie 2011

Putin mai mult...

De 5 ani lucrez cu copii... In tot acest timp am lucrat cu copii de diferite varste si cu diferite dificultati, dar niciodata pana azi nu m-am simtit atat de incapabila de a ajuta cu ceva.
Astazi am inteles putin mai mult din ceea ce simte un parinte (indraznesc sa cred) si probabil motivele pentru care uneori parintilor le este foarte greu sa urmeze directiile mele (de a lasa copilul sa se imbrace/manance/vorbeasca... singur).
Pe langa terapie ABA, logopedie, psihoterapie ma ocup si cu babysitting-ul pentru un copil minunat. Copil care astazi s-a intamplat sa faca febra, sa planga, sa-i creasca febra si sa nu stiu ce sa-i fac astfel incat sa se linisteasca, respectiv cum sa-l ajut in contextul real de boala/raceala. Sentimentul a fost acela de ce pot sa-ti fac/dau/iau/aduc etc. pentru a te ajuta, pentru a-ti fi bine.
Imi imaginez (daca gresesc spuneti-mi, va rog) ca acesta este si sentimentul parintilor care au un copil cu probleme, dar la o intensitate mult mai mare...
Cu toate acestea sau poate cu atat mai mult acum, dupa ce am trecut prin partea de fac orice numai sa te simti mai bine, incurajez ca acest orice pentru copiii cu autism, down... sa nu fie fac lucrurile in locul tau; ci te ajut, te invat, te sustin, dar nu fac eu pentru tine, pentru ca fac orice pentru tine... Asta pentru ca aici stiu cum pot sa ajut... Dar acum inteleg putin mai bine ca este mai greu decat m-as fi asteptat eu...