marți, 22 mai 2012

Primele cuvinte cu sens la... 12 ani!

De aproximativ 2-3 luni lucrez impreuna cu colega mea Alina Plaiseanu cu un copil cu autism in varsta de 12 ani. Atunci cand am inceput, copilul repeta anumite sunete dupa noi, emitea sunete autostimulativ, raspundea la "pa" si repeta "da", "tata", dar nu avea nici un cuvant spontan cu sens, in context.

De ceva timp am inceput sa lucram sa spuna spontan "AU", intrucat eu consider ca este important ca un copil sa poata spuna cand il doare ceva, dar trebuie sa recunosc ca nu am fost intru totul convinsa ca D. va invata sa foloseasca "Au" adecvat si doar am sperat cat de mult am putut.
 Spre bucuria noastra copilul si-a dorit la fel de mult ca noi sa invete si curand a inceput sa spuna "Au" atunci cand il ciupeam. Intrucat "mi-au crescut aripi" am vrut mai mult. Si astfel copilul a inceput sa raspunda la propriul nume spunand "DA". Pentru prima data, in cei 12 ani ai lui, (pana la acel moment atunci cand isi auzea numele ducea mana la piept, dar nu avea un raspuns verbal) D. a raspuns la propriul nume spunand "Da".

Iar pentru a-i intari comportamentul si pentru a-i confirma ca nu este singurul caruia i se cere sa raspunda "Da" atunci cand este strigat, eu, Alina si bunica ne-am strigat intre noi si ne-am oferit recompense.

Si ghici ce? Am strigat-o pe bunica, aceasta mi-a raspuns, dar si D. a spus "Da" (desi nu-l strigasem pe el)... In mod evident am "recompensat-o" pe bunica, dar copilul isi dorea acea recompensa pentru el si a spus spontan "AU!"

Concluzia: se poate, chiar si la 12 ani!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu